Za volantem nové ŠKODA FABIA

Za volantem nové ŠKODA FABIA

Před měsícem dorazila na salony nová ŠKODA FABIA, je větší, osazená novými smysluplnými prvky výbavy a jezdí jako dospělé auto. Nová malá-velká škodovka má šanci stát se hitem a navázat na úspěšné tažení předchůdkyň, kterých se od roku 1999 prodalo víc než čtyři a půl milionu.

Fabia s novou generací o velký kus narostla, rozvor i délka narostly o deset centimetrů a Fabia tak prvně překonává hranici čtyř metrů (je pouze o 5 cm kratší než kdysi kombík Favoritu – Forman) a rozvor má dokonce větší než první generace Octavií. Na šířku FABIA přibrala 48 milimetrů a zavazadlový prostor se zvětšil na 380 litrů. I při zvětšených rozměrech se ale podařilo udržet téměř nezměněnou váhu, která startuje na 1100 kilogramech.

Z pohledu jízdy je důležité, že se FABIA i výrazně rozkročila v nápravách. Rozchod vpředu je o 6 cm větší, vzadu o 5 cm. To se projevuje na stabilitě a celkovém jízdním chování, ale také v kabině, která je podobně široká jako u Škody Scala. Auto je tak jisté, tlumení nerovností „škodovácké“ – o středních a větších nerovnostech víte, ale podvozek je elasticky tlumí, bouchání ani rázování se nekoná. Řízení je tak akorát – pevné, citlivé. Na nerovnostech zavěšení elasticky tlumí, nelomozí, posádka o nich ví, ale auto z ní nevytřásá duši. Na sedmnáctipalcových kolech to bylo tak akorát, kdo chce víc pohodlí, měl by zůstat u šestnáctipalcových ráfků s vyššími pneumatikami.

Za příplatek může fabia dostat paket pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm, ten obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou.

Nová generace dostává výhradně benzinové motory, které v tříválcových provedeních nabídnou od 59 kW (80 k) do 81 kW (110 k) v kombinaci s manuální nebo automatickou převodovkou. Nejvýkonnější provedení 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) bude možné objednávat před Vánoci.

My vyzkoušeli turbolitry: Motor hezky živě reaguje na plyn, plynule zatahuje. Je parádně odhlučněný, takže se občas zapomenete a nepřeřadíte výš. Jedinou volbou pro slabší provedení motoru je pětistup ňový manuál (řazení je přesné, lehké), kdo plánuje jezdit po dálnici a chce šestikvalt, připlatí si za výkonnější verzi motoru. U té se síla projevuje hlavně ve vyšších otáčkách, při okreskové jízdě jedou pocitově skoro stejně. Svižnějšímu projevu pomáhá šestikvalt, o fous hutnější se zdá zátah mezi dvěma a třemi tisíci otáček.
Přijďte si novou ŠKODA FABIA vyzkoušet při předváděcí jízdě. Těšíme se na Vás.